Roboty magazynowe jako element procesów logistycznych.
Podstawą automatyzacji procesów logistycznych w magazynie i ich efektywnego przebiegu jest zarówno wykorzystanie nowoczesnych technologii, jak i odpowiednio przeszkolona kadra. W wyniku sztywno ustalonych zasad możliwy jest poprawny nadzór nad magazynem, a także sprawne sterowanie zlecanymi operacjami.
1. Czym dokładniej jest automatyzacja logistyki magazynowej?
Krótko mówiąc, jest to integracja oprogramowania i niezbędnego sprzętu. Pozwala prowadzić procesy wewnątrz magazynu z ograniczonym udziałem człowieka, jedynie pod jego nadzorem. Pewien stopień automatyzacji istnieje już od wielu lat, z czego często nie zdajemy sobie nawet sprawy. Zaliczamy tu najpopularniejszą formę identyfikacji towarów w magazynie, która polega na skanowaniu kodów kreskowych.
Zupełnie inny temat stanowi pełna automatyzacja. Mówimy o niej wtedy, gdy wszystkie operacje są sterowane z użyciem dedykowanego systemu, począwszy od przyjęcia towarów, przez ich kompletację, wysyłkę, aż po utylizację odpadów.
Wchodząc głębiej, temat automatyzacji jest ściśle powiązany z wykorzystaniem odpowiednich maszyn i robotów. Szczególnie jest to widoczne w powiązaniu z rozwojem uczenia maszynowego i powstaniem bardziej zaawansowanej sztucznej inteligencji. Maszyny same potrafią analizować dane i w oparciu o nie podejmować dalsze decyzje. Biorąc pod uwagę pracę magazynu, znacznie przyspiesza to jego działanie, eliminuje pomyłki i ułatwia zarządzanie przebiegiem procesów.
2. W pracach magazynowych możemy wyróżnić kilka rodzajów specjalistycznych robotów.
– AGV, tj. Pojazdy Sterowane Automatycznie. Są wykorzystywane do przewożenia towarów w magazynie bez konieczności posiadania operatora sterującego. Posiadają różne czujniki, kamery i skanery, które pozwalają im orientować się w otoczeniu. Poruszają się z użyciem pasków magnetycznych, znajdujących się na podłodze magazynu. Jednakże przy każdym zaburzeniu zaplanowanej trasy wymagają ponownego uruchomienia i wskazania planowanego przejazdu. Mogą być zintegrowane z WMS.
– AMR, czyli Autonomiczne Roboty Mobilne. Są bardziej zautomatyzowane od AGV. Poruszają się według uprzednio zaprojektowanej trasy. Poprzez wbudowane czujniki mogą pobrać informacje z otoczenia, a analizując je z użyciem sztucznej inteligencji są w stanie zoptymalizować swój przejazd, omijając ludzi i przeszkody.
Dzielą się na:
- roboty inwentaryzacyjne. Monitorują zapasy i weryfikują rozmieszczenie towaru na półkach. Współpracują z czytnikami RFID, co pozwala na natychmiastową aktualizację danych.
- roboty przewożące towary. Transportują przedmioty od miejsca składowania do stanowisk roboczych. Ograniczają nadmierne chodzenie pracowników po hali magazynowe, a z analiz wynika, że dzięki nim czas wykonywania zadań uległ skróceniu o połowę.
- samojezdne wózki widłowe. Obsługują przewóz towarów na duże odległości. Ich system działa tak precyzyjnie, że mogą bezpiecznie poruszać się w pobliżu pracowników.
- drony. Transportują towary i wspomagają prowadzenie inwentaryzacji.
- roboty inwentaryzacyjne. Monitorują zapasy i weryfikują rozmieszczenie towaru na półkach. Współpracują z czytnikami RFID, co pozwala na natychmiastową aktualizację danych.
– Roboty współpracujące – tzw. Cobots.
Są zaprojektowane do współpracy z ludźmi i w kooperacji z nimi mogą wykonywać najbardziej precyzyjne prace. Wykorzystywane są też do prac wymagających większej siły.
– Roboty dostawcze – Delivery Robots.
Zaprojektowane i używane w celu dostarczania zamówień do klientów. Działają na trasach o długości 2-3 km. Poza magazynami, pierwsze z nich są używane w Warszawie i obsługują dostawy na ostatniej mili (głównie w branży gastronomicznej). Nie są pojazdami autonomicznymi, muszą posiadać operatora. Z tego względu potocznie nazywa się je dronami na kółkach.
– Egzoszkielety.
Najprościej opisać je jako powłoki, które mogą być wykonane ze sztucznych materiałów i są przymocowane do ciała użytkownika, a ich użycie zwiększa możliwości mięśni.
Wprowadzane są coraz częściej w magazynach, gdzie ich głównym zadaniem ma być wsparcie ludzi w pracach manualnych oraz takich, które wymagają zwiększonej siły. Ze względu na wysoką cenę i ciągłe udoskonalanie – nie są jeszcze w powszechnym użyciu.
Pojawiają się liczne dyskusje, wskazujące iż lepsze byłoby używanie robotów. Trzeba jednak przyznać, że nie jesteśmy na takim etapie technologicznym, aby AI radziło sobie lepiej w kreatywnym myśleniu od człowieka, który steruje egzoszkieletem. Innym problemem mogą być też możliwe ataki hakerskie, które nie dotyczą pracy typowo ludzkiej.
Wszystkie możliwości, jakie dają powyższe roboty magazynowe nadzorowane są przez system WMS. Dzięki niemu procesy w magazynie są zintegrowane, a więc przebiegają sprawnie i bez nadmiernych zakłóceń.
3. Temat ten, chociaż obiecujący i dający dużo możliwości w magazynach, ma też swoje wady.
Należy zwrócić uwagę na:
- wysoki koszt zakupu i wdrożenia zaawansowanych robotów magazynowych. Nie każda firma może więc sobie na nie pozwolić.
- możliwe problemy w przebiegu integracji z zainstalowanym systemem WMS.
- wysokie wymogi dotyczące procedur bezpieczeństwa. Wprowadzenie robotów musi być poprzedzone zapewnieniem pracownikom odpowiedniego stopnia bezpieczeństwa, aby zminimalizować ryzyko wypadków.
- potrzebę zaawansowanej konserwacji i obsługi. Wymagana jest wysokospecjalistyczna wiedza potrzebna do pracy z zaawansowanymi robotami magazynowymi.
- brak elastyczności w wykonywaniu zleconych zadań. Roboty są idealnym rozwiązaniem w powtarzalnych zadaniach, ale problemem mogą być zlecenia wymagające podejmowania szybkich decyzji w czasie rzeczywistym.
Polecane artykuły:
Ekologiczne zamienniki folii stretch w procesie pakowania paczek.
Folia stretch, powszechnie stosowana w przemyśle opakowaniowym, jest materiałem niezwykle skutecznym, ale niestety ma mocno negatywny wpływ na środowisko. Coraz...
Rynek magazynowy w Polsce: Perspektywy stabilnego rozwoju
Rynek magazynowy w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, który wynika z wielu czynników, w tym z rosnącego sektora e-commerce. W ostatnich...
Rynek e-commerce. Szanse i zagrożenia.
W minionym dziesięcioleciu rynek e-commerce przeszedł ogromną metamorfozę. Początkowo sprzedawcy traktowali ten rodzaj działalności jedynie jako nieduży dodatek do sklepu...
Logistyka 4.0 – trudne wyzwanie czy szansa na rozwój?
Samo pojęcie „logistyka” pojawiło się już dawno, bo w okolicy X wieku. Początkowo nie wychodziło jednak poza użycie w kontekście...
Tendencje ekologii w pakowaniu paczek.
Załamanie, jakie wywołała pandemia, skłoniło specjalistów do ponownego zbadania tego tematu. W kwietniu 2021 roku Mobile Institute przeprowadził badanie wśród...
Dodaj komentarz