Jak pakować paczki? 5 zasad skutecznego pakowania
O tym jak trudny, czasochłonny i kosztowny jest proces pakowania wie każdy właściciel sklepu internetowego. Niestety jest ono nieuniknione. Produkt bowiem musi być odpowiednio zabezpieczony przed uszkodzeniami w transporcie ale sama też forma pakowania wpływa znacząco na postrzeganie nas przez kupujących. Wystarczy poczytać opinie wystawiane po zakupach, gdzie najczęściej oceniane są szybkość dostawy, kontakt ze sprzedawcą i właśnie zabezpieczenie. Dlatego też aspekt jest ten niezwykle ważny zarówno dla nas jak i naszych klientów. Jak to zrobić dobrze a przy tym nie zbankrutować?
W poradniku tym przedstawimy Ci 5 najważniejszych zasad, które po prostu musisz wziąć pod uwagę.
Zasada 1: Opakowanie zewnętrzne

To właśnie ten element jest pierwszą i najważniejszą ochroną Twoich produktów w trakcie drogi do klienta. Ich wytrzymałość może zagwarantować Ci sukces lub porażkę. Najpopularniejsze opakowania stosowane przy wysyłce produktów to kartony, koperty i foliopaki.
Koperty czy to zwykłe czy też bąbelkowe a także foliopaki swoje zastosowanie znajdą przy produktach bardzo wytrzymałych a także niewielkich rozmiarów i lekkiej wadze. Nie stanowią one dobrej ochrony. Produkt, który do nich wkładamy koniecznie musi mieć swoje własne zabezpieczenie np. w postaci sztywnego blistra, kartonika czy pudełka. Ich wykorzystanie jest bardziej formą konieczności spowodowaną wymogami firm kurierskich lub Poczty Polskiej aniżeli rodzajem zabezpieczenia. Wynika to z faktu ich braku odporności na zginanie czy nacisk. Sprawdzą się doskonale jeśli wysyłamy kartę pamięci w pudełku, małą elektronikę w mocnych blistrach czy ubrania.
Kartony ze względu na swój kształt i rozpiętość rozmiarów stanowią najbardziej uniwersalną formę opakowania. Oczywiście ich koszt jest znacznie wyższy niż kopert czy foliopaków, dlatego nie w każdym przypadku będą najlepszym wyborem. Sprawdzą się świetnie dla produktów wymagających większego zabezpieczenia ale również w sytuacjach, gdzie wysyłamy np. kilka sztuk do jednego odbiorcy.
Na rynku dostępny jest ogromny przekrój kartonów. Możemy wybierać spośród wielu rozmiarów, gramatury, rodzajów czy kolorów. Poruszaliśmy już tę kwestię w innym naszym artykule, gdzie znajdziesz dokładne wyjaśnienia – KLIKNIJ, aby przejść do niego.
Zasada 2: Wypełnienie

Wypełnienie ma za zadanie bezpośrednio chronić produkt przed uszkodzeniem. Wypełnia wolną przestrzeń w kartonie / kopercie, nie pozwala produktowi na przemieszczanie się i zapewnia amortyzację w sytuacji upadków.
Najczęściej stosowane materiały wypełniające to:
- Folia bąbelkowa – materiał niezwykle uniwersalny i popularny. Umożliwia zarówno owijanie samych produktów jak i dodatkowe wypełnianie przestrzeni wewnątrz kartonu / koperty / foliopaku. Idealnie dostosowuje się do pakowanego produktu. Posiada świetne właściwości ochronne.
- Wypełnienie papierowe – ze względu na trend ekologii w pakowaniu zyskuje coraz większą popularność, szczególnie że przy odpowiednim zastosowaniu nie ustępuje folii bąbelkowej. Wykorzystuje się go głównie przy opakowaniach kartonowych. Jego użycie polega przede wszystkim na wypełnianiu przestrzeni pomiędzy pakowanym produktem a kartonem. Jeśli zrobimy to dobrze, czyli wyłożymy odpowiednio spód, boki i górę kartonu to otrzymamy naprawdę świetnie zapieczoną przesyłkę. Wypełnień papierowych mamy do wyboru kilka rodzajów. Są to m.in. papier makulaturowy, który zagniatamy przy użyciu specjalnych podajników, wypełniacz tekturowy produkowany z kartonów czy papier nacinany.
- Poduszki powietrzne – działają podobnie jak papier, czyli nie owijamy nimi samego produktu a zabezpieczamy przestrzeń pomiędzy nim a kartonem. Największym ich minusem jest konieczność posiadania specjalnej maszyny do ich pompowania. Poduszki otrzymujemy w formie płaskiej, zwiniętej. Dopiero w momencie, w którym są potrzebne maszyna pompuje je i zgrzewa, tak że finalnie otrzymujemy gotowe wypełnienie. Jest to ogromna oszczędność miejsca, nie mniej wymaga dodatkowych nakładów finansowych związanych z zakupem maszyny.
- Skropak – to stosunkowa nowość na rynku. Jego niewątpliwym atutem jest fakt, że ulega całkowitej biodegradowalności, więc zdecydowanie jest to sposób przyjazny dla środowiska. Z wyglądu przypomina chrupki. Podobnie jak papier i poduszki służy do wypełniania wolnych przestrzeni w kartonie. Minusem tego rozwiązania jest magazynowanie, ponieważ zajmuje sporo miejsca.
Zasada 3: Oznaczenia

Oznaczenia to sposób komunikowania dla przewoźnika (w dużym uproszczeniu) co znajduje się w przesyłce i jak musi z nią postępować. Występują one zazwyczaj w formie naklejki, którą po prostu przyklejamy. Jeśli znajdują się w niej produkty delikatne warto zastosować oznaczenie „Uwaga Szkło”, lub „Ostrożnie Szkło”. W pewnych sytuacjach możemy również zastosować naklejkę wskazującą np. górę przesyłki, tak aby nie była ona obracana w trakcie transportu. Niestety same naklejki ostrzegawcze nie dają nam żadnej gwarancji, że uwagi te zostaną uwzględnione np. przez kurierów. Nie mniej ich zastosowanie nie generuje dużych kosztów a może przynieść wymierne efekty.
Zasada 4: Stanowisko pracy
Odpowiednio dostosowane stanowisko pracy to niezwykle istotny element procesu pakowania. Przy wykorzystaniu profesjonalnego stołu do pakowania można przyspieszyć i ułatwić pakowanie, zmniejszyć ilość zużywanego materiału do wypełnień, zwiększyć ergonomię pracy i zmniejszyć ilość pomyłek.
Stanowisko musi być idealnie dostosowane do naszego sposobu pakowania, używanych materiałów i pakowanych produktów. Powinno zawierać odpowiednie półki i uchwyty. Możliwość regulacji wysokości danych elementów. Wszystko po to, aby to co najczęściej używane zawsze było pod ręką i na odpowiedniej wysokości. Pakowanie staje się wtedy znacznie łatwiejsze i lżejsze. Mimowolnie osoby pakujące wykonują swoją pracę szybciej i są przy tym mniej zmęczone.
Na co zwrócić uwagę przed zakupem profesjonalnego stołu do pakowania?
- Doświadczenie producenta – to naprawdę niezwykle istotne. Czy chciałabyś / chciałbyś jeździć samochodem, wyprodukowanym przez kogoś kto robi to po raz pierwszy i dopiero zaczyna swoją naukę w tej dziedzinie? Oczywiście to przykład przekoloryzowany jednak specjaliści w produkcji stanowisk do pakowania robią to od lat. Udoskonalają swoją konstrukcję. Znają odpowiedzi na Twoje pytania i zrealizowali tak wiele projektów, że są w stanie pomóc Ci w całym procesie projektowania idealnego miejsca pracy. Łatwo zweryfikować takiego producenta po referencjach, realizacjach, przeglądając portale społecznościowe, opinie w internecie i oczywiście oceniając profesjonalizm strony internetowej, na której muszą znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje o produkcie ale również artykuły czy poradniki uwiarygadniające posiadaną przez daną firmę wiedzę.
- Modułowość i możliwości rozbudowy – modułowość pozwala dostosować stanowisko do Twoich potrzeb i oczekiwań. Stół do pakowania paczek konfiguruje się trochę tak jak samochód w salonie. Najpierw wybieramy rozmiar wersji podstawowej (w przypadku samochodu wersję nadwozia) a następnie akcesoria dodatkowe (w samochodzie wyposażenie dodatkowe) jak półki czy uchwyty. Im więcej akcesoriów oferuje dany producent tym większe mamy możliwości dostosowania a co za tym idzie lepiej zostaną oddane nasze potrzeby. Co również istotne warto, aby stół dawał nam możliwość zmian w przyszłości. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć co stanie się za rok, dwa czy pięć (a dobry stół to gwarancja wieloletniej niezawodnej pracy). Może dojść do zmian w procesach pakowania, asortymencie czy innych aspektach. Dobrze jest wtedy posiadać stół do pakowania, który bez przeróbek, wiercenia i innych skomplikowanych zmian pozwoli nam na szybkie dostosowanie.
- Trwałość i gwarancja – dobry stół to niezawodny stół. Proste. W rzeczywistości bywa z tym różnie. Jak to ocenić? Stół powinien posiadać stabilną stalową konstrukcję o minimalnej ilości połączeń skręcanych. Każde miejsce, które jest skręcone śrubą to potencjalne miejsce gdzie pojawią się luzy i drgania, których chcemy uniknąć. Jeśli zamówiony stół ma przyjść do nas w kartonie, na wzór mebli szwedzkiego sklepu, może to być pierwszy sygnał ostrzegawczy. Dobre stoły do pakowania przychodzą zazwyczaj na palecie w większości złożone. Odbiorcy pozostaje „kosmetyka”. Stalową konstrukcję oczywiście posiada każdy stół. Jednak wszystko zależy jaka to konstrukcja. Czy są to lekkie, cienkościenne elementy, zaginane i perforowane dla zwiększenia wytrzymałości czy też po prostu grubościenne, praktycznie niezniszczalne w normalnym użytkowaniu profile. Zwrócić powinniśmy również uwagę na sam blat. Jedne materiały są bardziej wytrzymałe inne mniej. W przypadku materiałów drewnianych, przy pracy na nich bezpośrednio nożem mogą pojawić się drzazgi i inne uszkodzenia zagrażające zarówno produktom, przesyłkom jak i osobie pracującej na takim stanowisku. Alternatywą jest aluminium, które nie ulega takim zniszczeniom. Powstają na nim rysy jednak są one płytkie i bezpieczne nawet jeśli tniemy po nim bezpośrednio nożem. Wady? Wyższa cena. Jest to materiał, który kosztuje zdecydowanie więcej od materiałów drewnopodobnych oraz wymaga obróbki ręcznej. Finalnie po prostu taki stół będzie droższy, warto jednak zastanowić się nad tym, ponieważ to inwestycja na lata. Ostatni już aspekt – gwarancja. Dlaczego jedni producenci oferują rok, inni dwa lata a jeszcze inni 7 lat? Jak w przypadku każdego innego produktu im dłuższy okres gwarancyjny tym większe nasze bezpieczeństwo a długość oferowanej gwarancji może świadczyć o tym jak dobry to produkt.
Zasada 5: Reklama

Wbrew pozorom można jeszcze sporo zrobić po dostarczeniu przesyłki. Jest mnóstwo sposobów na zwiększenie zadowolenia klienta, pozytywne zaskoczenie czy nakłonienie do ponownych zakupów / zapisu do newslettera czy rejestracji w naszym sklepie internetowym – po prostu wykorzystaj przestrzeń w przesyłce. Co możesz zrobić? Kilka przykładów:
- Dorzuć ulotkę rabatową na następne zakupy czy wybrane produkty.
- Dodaj gratis np. w postaci breloka, naklejek czy innego gadżetu.
- Słodki bonus? Czemu nie. Możesz przecież dołożyć do przesyłki np. krówkę z własnym logo.
- Poproś o ocenę w sklepie, serwisie aukcyjnym czy wizytówce Google.
- Zaproponuj rabat za dołączenie do newslettera lub rejestrację w sklepie.
Jak widzisz możliwości jest naprawdę dużo. Wszystko zależy od rodzaju klienta czy sprzedawanego produktu. Poszukaj u siebie niestandardowych rozwiązań i przetestuj je w praktyce.
Polecane artykuły:
Modułowe biurka robocze – nowoczesne rozwiązania dla Twojej firmy.
Są to w pełni konfigurowalne, zbudowane w oparciu o autorskie projekty, modułowe stanowiska robocze. Stosowane najczęściej w magazynach czy halach...
Jak działa magazyn? 4 podstawowe etapy z omówieniem.
Jest to kompleksowy proces obsługujący gospodarkę magazynową danej firmy. Zaczyna się od samej analizy zapotrzebowania, przez generowane zamówienia, po...
Czy Twoja firma zmaga się z brakami kadrowymi w magazynie? Jak zadbać o komfort pracowników i stworzyć przyjazne stanowisko pracy?
Pewien poziom rotacji pracowników to pozytywna, a nawet wskazana sytuacja. Generuje dopływ nowych osób, które posiadają potrzebną wiedzę oraz umiejętności...
Rozmowa ze specjalistą – 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć przed wyborem dostawcy stołów do pakowania.
Twoja firma stale się rozwija, poszukujesz więc nowych rozwiązań, które mogą usprawnić i przyspieszyć prace przy pakowaniu i wysyłce towarów....
Kod kreskowy – co kryje i dlaczego go stosujemy?
Pod popularnym określeniem „kod kreskowy” kryje się kod EAN, który jest stosowany w wielu branżach, w tym handlu i logistyce...
Dodaj komentarz