Papier pakowy. Szczegółowa analiza w jednym miejscu.
1. Przeznaczenie.
Głównym założeniem stosowania papieru pakowego jest ochrona towaru. To jeden z najczęściej wybieranych materiałów, przede wszystkim ze względu na jego stosunkowo niską cenę.
Można zaobserwować też jego różne rodzaje, które wyróżniają się wieloma aspektami – zmienną gramaturą, sposobem wykończenia itp.
2. Wiele opcji – trudny wybór, czyli rodzaje z opisem.
Samo wpisanie w wyszukiwarkę zwrotu „papier pakowy” pokazuje mnogość dostępnych opcji. Zazwyczaj sprawia to, że ciężko jest się zdecydować na konkretny wybór. W poniższym zestawieniu możecie przeanalizować najbardziej popularne rodzaje.
- Makulaturowy. Najbardziej ekologiczny wariant, wykonany w 100% z surowców wtórnych. Można też go w pełni przerobić ponownie. Jest najtańszą wersją papieru pakowego. Łatwo nim owinąć pakowany przedmiot, dzięki czemu zyska on ochronę przed wstrząsami i innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Stosowany także jako wypełnienie wnętrza paczki, dzięki czemu wysyłane w niej przedmioty nie przemieszczają się i nie uszkadzają. Nie pyli się i nie wytwarza nieestetycznych odpadków. Używany jest też do owijania całych kartonów, co znacznie poprawia estetykę paczki. Produkowany w wielu kolorach, przez co często stosowany jest do ekologicznego pakowania prezentów. Bywa też częstym towarzyszem dziecięcych zabaw, gdyż można na nim rysować kredkami i pisakami. Wykorzystywany również w pracy ekip remontowych – do zabezpieczania powierzchni. Nie sposób tu wymienić wszystkich jego zastosowań, gdyż jest ich tak dużo.
- Prążkowany. Spotykany w wersji cienkiej, gładkiej, gdzie prążki są lekko widoczne, z estetyczną błyszczącą powłoką. Druga opcja występuje z mocnymi prążkami, które można wyczuć dotykiem. Większa gramatura (120-160 gr/m²) nadaje się do produkcji opakowań i torebek. Mniejsza (80-120 gr/m²) to ekskluzywny papier pakowy, który można pokryć dowolnymi nadrukami. Sprzedawany w arkuszach lub na rolkach.
- Półpergaminowy. Ten papier ma dużą odporność na uszkodzenia i najczęściej jest używany do pakowania artykułów spożywczych o małej zawartości tłuszczu i wody. Posiada gramaturę powyżej 35 g/m². Jest przyjazny dla środowiska, w wielu sytuacjach z powodzeniem zastępuje folię.
- Ozdobny. Jest przeznaczony do pakowania prezentów na przeróżne okazje. Jego wykonanie i nadruk pozwalają na szeroki wybór, od koloru, przez grubość, fakturę, czy użyty wzór. To idealny zamiennik dla torebek i pudełek ozdobnych. Samo eleganckie zapakowanie przedmiotu jest nieco bardziej czasochłonne i wymaga staranności oraz zdolności manualnych, ale efekt zaskakuje i jest wart niewielkiego wysiłku.
- Kraftowy. To papier siarczanowy, odmiana papiery makulaturowego, o podwyższonej gramaturze 50-100 g/m2. Dzięki dużej gęstości jest wysoce wytrzymały, ale jednocześnie delikatny, przez co nie trzeba się martwić, że zostawi ślady na pakowanych przedmiotach. Jest rozwiązaniem w 100% ekologicznym – wytwarza się go z naturalnych włókien, a więc może zostać poddany recyklingowi i użyty ponownie bez nadmiernego wpływu na ekosystem. Najczęściej występuje w kolorze brązowym, jest gładki i z lekkim połyskiem. Oprócz funkcji ochronnej i zabezpieczającej wygląda niezwykle estetycznie. Można nanosić na niego dowolne nadruki, dzięki czemu opakowane nim rzeczy się wyróżnią, będzie też dodatkowym nośnikiem reklamy.
Jest idealny do owijania i pakowania różnych przedmiotów. Dobrze zabezpieczy nawet delikatne wyroby, takie jak naczynia szklane lub ceramiczne. Sprzedawany w różnych wymiarach, dzięki czemu łatwo go dobrać w zależności od zapotrzebowania. Używany często w przemyśle meblarskim i do ochrony mebli w firmach przeprowadzkowych.
- PD/SD. Charakteryzuje się tym, że jedna jego strona jest błyszcząca, a druga matowa. Zastosowanie i cechy ma podobne do papieru kraftowego.
- Nacinany. Zwany też jako papier o strukturze plastra miodu, czy papier wrap. Jego główną zaletą jest amortyzacja uderzeń i wstrząsów, na jakie mogą być narażone przedmioty w trakcie transportu. Można go użyć do owinięcia poszczególnych elementów paczki, ale też jako wypełniacz pozostałych, pustych przestrzeni. Sam papier jest lekki, nie obciąża więc nadmiernie paczki i nie wpływa na koszt wysyłki. Dostępny najczęściej w rolkach. Jest ekologiczną i elegancką alternatywą dla popularnych wypełniaczy, takich jak folia bąbelkowa.
3. Zastosowanie.
Papier pakowy ma wiele uniwersalnych zastosowań. W zależności od jego odmiany i posiadanych cech, można wyróżnić:
- pakowanie prezentów,
- opakowanie żywności (sklepy wędliniarskie, cukiernie, piekarnie),
- tworzenie przekładek między warstwami towaru, jaki przechowywany jest na regałach i paletach magazynowych,
- zabezpieczenie powierzchni w trakcie prac budowlanych i remontowych,
- ochrona delikatnych elementów wyposażenia na czas przeprowadzki,
- opakowanie przedmiotów do wysyłki,
- wypełnienie wolnych przestrzeni w kartonach wysyłkowych,
- wykonywanie prac plastycznych,
- inne.
4. Wady i zalety.
Wady papieru pakowego:
- Niska wodoodporność.
- Słabsza stabilność kolorów. Różnice widać już w sąsiednich partiach produkcyjnych, mimo stosowania tych samych barwników.
- Niska jakość nadruków. Efekt drukowania na papierach pakowych jest gorszy niż na bielonych kartonach, szczególnie przy użyciu jasnych kolorów.
Zalety:
- Biodegradowalność. Papier jest przyjazny środowisku i w całości można poddać go recyklingowi.
- Koszt jego wytworzenia i wykorzystania jest niski w porównaniu do innych materiałów.
- Posiada odpowiednie certyfikaty, aby mógł być używany w kontakcie z żywnością.
- Posiada właściwości fizyczne, dzięki którym może być szeroko stosowany w różnych dziedzinach. Jest bezwonny, nietoksyczny, ekologiczny, ma wysoką wytrzymałość i przepuszczalność powietrza.
- Gwarantuje prosty i elegancki styl opakowania.
Polecane artykuły:
Ekologiczne zamienniki folii stretch w procesie pakowania paczek.
Folia stretch, powszechnie stosowana w przemyśle opakowaniowym, jest materiałem niezwykle skutecznym, ale niestety ma mocno negatywny wpływ na środowisko. Coraz...
Rynek magazynowy w Polsce: Perspektywy stabilnego rozwoju
Rynek magazynowy w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, który wynika z wielu czynników, w tym z rosnącego sektora e-commerce. W ostatnich...
Rynek e-commerce. Szanse i zagrożenia.
W minionym dziesięcioleciu rynek e-commerce przeszedł ogromną metamorfozę. Początkowo sprzedawcy traktowali ten rodzaj działalności jedynie jako nieduży dodatek do sklepu...
Logistyka 4.0 – trudne wyzwanie czy szansa na rozwój?
Samo pojęcie „logistyka” pojawiło się już dawno, bo w okolicy X wieku. Początkowo nie wychodziło jednak poza użycie w kontekście...
Tendencje ekologii w pakowaniu paczek.
Załamanie, jakie wywołała pandemia, skłoniło specjalistów do ponownego zbadania tego tematu. W kwietniu 2021 roku Mobile Institute przeprowadził badanie wśród...
Dodaj komentarz